e-Decision

e-PARTICIPATION

e-Information

e-Consultation

e-Decision

Policy

e-Decision

Penubuhan Skuad PERKESO

PERKESO Prihatin merupakan sebuah strategi penjenamaan baharu yang diilhamkan oleh YBhg. Dato’ Sri Dr. Mohammed Azman Bin Dato’ Aziz Mohammed selaku Ketua Eksekutif PERKESO. Melalui strategi penjenamaan ini, sebuah inisiatif yang proaktif telah diwujudkan dengan penubuhan Skuad PERKESO Prihatin;

Skuad PERKESO Prihatin ditubuhkan pada tahun 2015 sebagai sebuah wadah aspirasi yang prihatin bagi melaksanakan sebuah langkah proaktif bagi mengesan, menjejak dan melaksanakan pemprosesan faedah segera melalui pelbagai saluran seperti media cetak, elektronik dan social. Melalui inisiatif ini, bukan sahaja langkah yang proaktif dan efisyen dapat dihasilkan, malah hubungan baik antara PERKESO bersama pemimpin masyarakat,komuniti, pihak berkuasa, media dan sebagainya telah berjaya diperkukuhkan. Berikut disertakan objektif program:

  • Sense of Urgency di dalam membantu mereka yang memerlukan;
  • Menyemai budaya masyarakat prihatin;
  • Bentuk jaringan networking;
  • Dekat dihati rakyat.

Keterangan Selanjutnya >>

Memperhalusi laman web PERKESO

Mula dibangunkan pada Januari 2020 dan setelah melalui beberapa proses penambahbaikan dengan mempertimbangkan kebolehlaksanaan cadangan-cadangan yang telah dikemukakan, laman web PERKESO yang baharu dilancarkan secara rasmi pada 1 Oktober 2020 semasa Hari PERKESO.

Objektif :

  • Membangunkan laman web dengan reka bentuk terkini yang lebih moden, mesra pengguna, responsif dan mengikut peredaran teknologi semasa.
  • Rekabentuk laman web dibangunkan berdasarkan versi terkini yang mempunyai ciri keselamatan yang ditambahbaik.

Keterangan Selanjutnya >>

Mewujudkan chatbot dan live chat

  • Chatbot PERKESO telah GO-LIVE secara rasmi pada 26.02.2021.
  • Nama chatbot adalah Hanna.
  • Chatbot PERKESO menggunakan platform laman sesawang korporat PERKESO. Terdapat dua fungsi iaitu Chatbot & Web Chat masing-masing dijawab oleh robot bagi soal jawab dan Ejen Langsung (Live Agent).
  • Waktu operasi bagi Chat Ejen Langsung adalah 8.00 pagi hingga 5.15 petang hari bekerja.
  • Boleh membuat pilihan bahasa (BM & BI).
  • Dikendalikan oleh Ejen daripada Team Unit Multimedia, Cawangan Pengurusan Perhubungan Pelanggan (CRM), Bahagian Pengurusan Korporat.
  • Chatbot ini masih di dalam proses pemantauan pengoperasian, penambahbaikan input, solusi permasalahan dan kemantapan penyampaian maklumat.

Keterangan selanjutnya >>

Read more: e-Decision

  • Hits: 102

Policy e-Participation

e-PARTICIPATION

e-Information

e-Consultation

e-Decision

Policy

Policy

This policy aims to explore the culture and practice of e-participation in order to improve transparency and public participation in improving the quality of services Malaysia Government.

Malaysia Government recognizes public involvement to enable Malaysia Government to explore a broader perspective, information resources, and potential solutions to improve results and services. It also provides the basis for a productive relationship, dialogue and discussion better, and orderly governance.

The objective of this investment is to involve citizens in the policy development and decision-making process through the use of information and communication technologies. Among the communication channels used are Portal Poll, Public Participation, Portal Feedback (feedback / questions / complaints / suggestions), Customer Satisfaction Survey and Social Media such as Facebook, Twitter, Instagram and Youtube.

Malaysia Government very welcome to comply with the terms and conditions of participation that have been set as follows:

  1. Any statements that incite racial, religion and politics are strictly prohibited.
  2. Do not degrading, personal attacks and making statements that could offend other participants.
  3. Control your statement, avoid removing the offensive language and parochialism.
  4. Do not encouraged to chat or send sentences to run away from the subject.
  5. Topics and links to pornographic websites are PROHIBITED.
  6. Make sure the statement / topic not violate 'COPYRIGHT LAW', 'TRADEMARK', 'PATENT' and others.
  7. DO NOT use spaces Public Participation as a place to carry out any contests, pyramid schemes, get rich quick scheme, money skimmed internet, chain letters,junk e-mail (junk e-mail), either commercially or otherwise.
  8. Not allowed to upload files that contain computer viruses such as virus "Trojan horses", "worms", "time bombs", "cancel boots" or whatever software or programs that may damage the operation of a another user's computer.
  9. The administrator of the e-Inclusion in the room in any situation not endorse, support, represent or guarantee the truthfulness, accuracy or reliability of any statement / topic made on e-Inclusion in this room. The individual should understand that any risks related to the reliability of items in the room are borne by the individual.
  10. The administrator of the e-Inclusion column entitled to amend and delete any statement / topic at any time without informing the author of the statement / topic.
  11. The e-room administrator reserves the right to amend the Investment Policies and Guidelines on e-Inclusion at any time without prior announcement / notice.
  12.  As a participant or a statement e-Participation in this room, you are subjected to the terms and conditions of the Guidelines on e-Inclusion.

Read more: Policy e-Participation

  • Hits: 80

Polisi e-penyertaan

e-PENYERTAAN

e-Informasi

e-Perundingan

e-Keputusan

Polisi

Polisi

Polisi ini bertujuan untuk memulakan budaya dan amalan e-penyertaan demi meningkatkan ketelusan dan penyertaan awam dalam mempertingkatkan mutu perkhidmatan Kerajaan Malaysia.

Kerajaan Malaysia sentiasa mengiktiraf penglibatan awam bagi membolehkan Kerajaan Malaysia untuk meneroka perspektif yang lebih luas, sumber maklumat, dan penyelesaian yang berpotensi untuk meningkatkan keputusan dan perkhidmatan. Ia juga menyediakan asas bagi hubungan produktif, dialog dan perbincangan yang lebih baik, dan tadbir urus yang teratur.

Objektif penyertaan ini adalah untuk melibatkan rakyat dalam dasar pembangunan dan proses membuat keputusan melalui penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi. Antara saluran komunikasi yang digunakan adalah seperti Undian Portal, Penyertaan Umum, Maklum balas Portal (Maklum balas/pertanyaan/aduan/cadangan, Kajian Kepuasan Pelanggan dan Media Sosial Kerajaan Malaysia iaitu Facebook,Twitter, Instagram dan Youtube.

Kerajaan Malaysia amat mengalu-alukan penyertaan dengan mematuhi terma dan syarat penyertaan yang telah ditetapkan seperti berikut:

  1. Sebarang kenyataan yang menyentuh sensitiviti sesama kaum, agama dan politik adalah dilarang sama sekali.
  2. Dilarang menjatuhkan maruah, menyerang peribadi & mengeluarkan kenyataan yang boleh menyinggung perasaan peserta yang lain.
  3. Kawal kenyataan anda, elakkan dari mengeluarkan bahasa kesat dan kenegerian.
  4. Tidak digalakkan bersembang atau menghantar ayat yang lari daripada topik utama.
  5. Topik dan link ke laman web LUCAH adalah DILARANG sama sekali.
  6. Pastikan kenyataan/topik anda tidak menyalahi peraturan ‘COPYRIGHT LAW’, ‘TRADEMARK’, ‘PATENT’dan lain-lain.
  7. DILARANG menggunakan ruangan Penyertaan Umum ini sebagai tempat untuk menjalankan sebarang peraduan, skim piramid, skim cepat kaya, skim duit internet, surat berantai, e-mail sampah (junk e-mail) samada secara komersil atau sebaliknya.
  8. Tidak dibenarkan memuat naik fail-fail yang mengandungi virus-virus komputer seperti virus “Trojan Horses”, “worms”, “time bombs”, “cancel boots”atau apa-apa sahaja perisian atau program-program yang boleh merosakkan operasi sesebuah komputer pengguna yang lain.
  9. Pihak pentadbir ruangan e-Penyertaan di dalam mana-mana keadaan tidak mengesahkan, menyokong, mewakili atau menjamin sebarang kebenaran, ketepatan atau kebolehpercayaan mana-mana kenyataan/topik yang di buat di dalam ruangan e-Penyertaan ini. Individu itu sendiri seharusnya faham bahawa sebarang risiko berhubung kebolehpercayaan sesuatu bahan di dalam ruangan ini adalah ditanggung oleh individu itu sendiri.
  10. Pihak pentadbir ruangan e-Penyertaan berhak meminda dan memadam mana-mana kenyataan/topik pada bila-bila masa tanpa memaklumkan kepada penulis kenyataan/topik berkenaan.
  11. Pihak pentadbir ruangan e-Penyertaan berhak meminda Polisi dan Garis Panduan e-Penyertaan ini pada bila-bila masa tanpa sebarang pengumuman/notis.
  12. Sebagai peserta atau mengeluarkan kenyataan dalam ruangan e-Penyertaan ini, anda termaktub dengan terma dan syarat Garis Panduan e-Penyertaan.

Read more: Polisi e-penyertaan

  • Hits: 216

[Disclaimer] - SOCSO is not responsible for any damage or loss caused by using the information in this website. Screen Resolution: 1024 x 768 | Browser : Mozilla Firefox  and Google Chrome.  Website updated on 1 December 2021.

Copyright 2020 © Social Security Organisation | All rights reserved